Fokus på ind-verden i et ledelsesperspektiv

Notat fra workshop på 5. Seminardag:

Fokus på ind-verden i et ledelsesperspektiv

 Vi kan identificere i hvert fald to spor i reformen:

På den ene side, at eleverne skal lære noget bestemt (alle skal blive så dygtige  som de kan – hæve overliggeren i dansk og matematik).

Men samtidig er der fokus på, at eleverne skal lære selv at skabe viden (skolens åbning mod det omgivende samfund, plads til fordybelse)

Skolen er fortsat udefra målstyret – organisatorisk og pædagogisk. Så hvor er den brede dannelsesdimension, hvordan fastholder vi den?

Hvordan skaber vi rum for selvdannelse, når og hvis fokus drejes over på ydre bestemt dannelse?

Kan vi fortsat tale om, og fastholde, en dialektik mellem at dannes af det ydre bestemte og at danne sig indrestyret?

Det må blive en ledelsesopgave at fastholde og skabe rum i skolen både for det ydre bestemte målstyrede og selvudvikling og selvdannelse.

Hvordan fastholder vi som ledelse de flere spor i den aktuelle reformkontekst?

Ledelse handler om ressourceprioritering – økonomisk, organisatorisk og pædagogisk.

Det er en ledelsesopgave at prioritere ressourcer så vi fastholder dannelsesopgavens flere spor:

Pisasporet: eleverne skal lære noget bestemt – dannes af ydre bestemte præstationskrav/ mål.

Den åbne skole sporet: eleverne skal lære at skabe viden – danne sig selvbestemt, selv sætte sig mål

Om nannatolborg

I'm Principal at a public school.
Dette indlæg blev udgivet i Delt Viden, Ledelse, Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Skriv en kommentar