Tanker om udfordringer og muligheder, som vi delte med hinanden i workshoppene.

Ledelsesgruppe – torsdag 25/9-14.

Fokus på ‘ind-verden’

Overskrift: Én skole med varianter

Vanskeligheder med at få lærere og pædagoger til at nå hinanden praktisk. De vil gerne = god indstilling. Arbejdstidsregler hæmmer.

Medarbejdere der identificerer sig med årg eller værre med hinanden.

Hvad gør vi fælles? Hvad er vores fælles holdning og norm?
Brugen af fælles pædagogisk platform. Og hvordan kommer en sådan til stede?

Grundfortællinger om menneskesyn, læringsforståelse (rejse mellem ude og hjemme), opgaveforståelse (hvad er skolens opgave(r)?), –> derefter klarlægge hvad konsekvensen er i den praktiske skolehverdag.

Brug af fælles årsplaner + udveksling af undervisningsforløb.

Værkstedsorganisering – børnene vandrer og læreren står samme sted. Uderum

Læreren/pædagogen følger de samme børn. Hjemmedimension.

Modstand mod aldersblanding og ikke så meget mod årgangsdelte.

Hvordan laver man forandringer i en stor organisation når der er mange ‘gamle medarbejdere’? Hvordan ændrer man på ‘medarbejder-ægtepar’.

Evolution kontra revolution – hvordan ledes forandringsprocesser? ledes korte processer = beslutninger om at ‘sådan er det’?

Dette indlæg blev udgivet i Delt Viden, Seminarer, Uncategorized. Bogmærk permalinket.

Et svar til Tanker om udfordringer og muligheder, som vi delte med hinanden i workshoppene.

  1. innik2014 siger:

    Workshop d. 25/9-14
    tema: Fokus på omverden – dialog/formidling strategisk politisk niveau

    Arbejdsgruppe:
    Gorm Sæderup Buskelundskolen
    Anette Ørskov Buskelundskolen
    Henrik Deuleran Vangeboskolen
    Ingo Nikolajsen Nørre Snede Skole
    bistået af Kaare Bro Wellnitz

    Vores projekt med aldersintegreret undervisning bør insistere på, at skolen stadig har en vigtig dannelsesopgave. Denne dannelsesopgave består af en række (i dag bløde) værdier som er vigtige for ”Nyt liv i enhedsskolen”.
    Disse værdier bør vi se nærmere på. Det kunne f.eks. være relationskompetence, mestringskompetence, omstillingsparathed mv.

    Overfor det står (i dag hårde) værdier under overskriften faglig kompetence. Dem skal vi naturligvis fortsat arbejde seriøst med. Det er lige nu det, der er mest politisk fokus på.

    Vi skal med andre ord, gå på to ben.

    Vi tror på, at dannelsesopgaven også er vigtig for politikerne og samfundet som helhed. Det er bare ikke der, fokus er lige nu. Men samfundet har brug for borgere der vil. Dem der ikke kan, eller har svært ved det, kan lære det, hvis de bare vil. Det er her ”Nyt liv i enhedsskolen” har sin væsentligste mision. Nemlig ved at give eleverne selvværd så de kan mestre deres eget liv.

    Derfor foreslår vi, at ”Nyt liv i enhedsskolen” sætter særlig fokus på dannelsesaspektet. Skal det have gennemslagskraft overfor beslutningstagerne er det nødvendigt at vi har belæg for det.
    Det forskningsprojekt, som Kaare Bro Wellnitz præsenterede os for, viste med tydelighed, at der ikke er grund til at være bekymret for det faglige ben lige nu.
    Et nyt forskningsprojekt med fokus på centrale dannelsesværdier, formoder vi, kan give ”Nyt liv i enhedsskolen” mere vind i sejlene.
    Kaare Bro Wellnitz udtrykte ønske om et samarbejde således, at både forskerne og vi, sammen kunne præge fokus for forskningsprojektet.

Skriv en kommentar